...

Zo maak je een avond-HDR foto

    Mis je in jouw foto details in de donkere of juist in de lichte delen van je foto? Zijn de donkere delen helemaal zwart, of de lichte delen uitgebeten wit? Dan kun je gebruikmaken van de hdr-techniek. We leggen uitgebreid uit hoe dit werkt. Details! Daar draait het vaak om. In welke vorm van fotografie dan ook. Juist scherpstellen, de perfecte instellingen kiezen én uitgekiend belichten. Dat is een belangrijke basis voor een succesvolle foto. En toch komt het voor dat je foto ondanks een perfecte scherpte toch belangrijke details mist, zoals in de schaduwpartijen van je foto. Of juist in de lichte delen. De camera lijkt dan moeite te hebben gehad in het overbruggen van de sterke contrastverschillen. De oplossing? High dynamic range, oftewel: hdr! Beperkingen van je camera Camera’s lijken slimme machines. Ze beschikken over talloze functies en mogelijkheden. Hoe nieuwer het model, hoe verbluffender de verzameling features die onder motorkap gehuisvest liggen. En toch kent iedere camera ook vandaag de dag nog een belangrijke tekortkoming: het dynamische bereik. Met het dynamische bereik wordt aangegeven in hoeverre je camera in staat is om de verschillen tussen licht en donker weer te geven. En hoewel dit steeds beter wordt met het verschijnen van iedere nieuwe camera, is het nog steeds niet optimaal. Een zonsondergang kent extremen tussen licht en donker.MijkeExif onbekend Licht of donker Herinner je je die zonsondergang nog die je ooit fotografeerde? De lucht was mooi, maar de schaduwpartijen in de luchten liepen dicht. Of dat landschap, waarbij de velden diepgroen kleurden, maar waarbij de blauwe lucht in een grijze massa veranderde? Het zijn typisch voorbeelden van het gebrek aan dynamisch bereik. Een camera kan in principe maar één ding tegelijk: óf de details in de lichte delen van een foto vastleggen (in de hooglichten) waarbij de schaduwen dichtlopen, óf het juist vastleggen van de schaduwpartijen waarbij de lucht vaak overbelicht raakt. In de nabewerking kunnen we deze uitersten vaak nog een stukje naar elkaar toebrengen, maar het blijft lastig. Over- en onderbelichtingen We blijven even in het voorbeeld van een landschap. Als er een sterke zon boven de horizon hangt, is het lastig om alles in de foto goed weer te geven. Maak je hierbij een ‘juiste’ (gemiddelde) belichting, dan zal alles uiteindelijk helaas vlak zijn als er zulke extremen van licht waarneembaar zijn. De lucht zal niet optimaal zijn en ook de rest van de afbeelding niet. Willen we die lucht nu juist goed belicht hebben, dan zouden we onze foto bewust iets moeten onderbelichten om de sterke zon niet uit te laten bijten. De lucht zal prachtig worden, maar de rest in onze foto wordt ook donkerder. Het gevolg is dat schaduwen dicht beginnen te lopen. Willen we het landschap per se goed belicht hebben, dan kunnen we ervoor kiezen om onze foto een klein beetje over te belichten. Er zal dan in de schaduwpartijen meer detail ontstaan, maar het karakter van de lucht verdwijnt. Bewust onderbelichten brengt wel karakter in de lucht, maar laat schaduwen in het landschap dichtlopen. Dankzij een bewuste overbelichting is er meer detail in de schaduwen, maar mist de lucht karakter. Extreme verschillen De conclusie mag zijn dat als er extreme verschillen tussen licht en donker in één enkele compositie aanwezig zijn, dat het een kwestie van kiezen wordt: óf de hooglichten optimaal óf de schaduwen. De oplossing: hdr Maar we willen eigenlijk helemaal niet kiezen. We willen in één foto overal details zien. En dát kan! Hiertoe moeten we gaan werken met hdr. Hdr staat voor high dynamic range, vrij vertaald: hoog dynamisch bereik. Dankzij de hdr-techniek is het mogelijk om in alle delen van de foto optimaal details te laten zien. Lichtintensiteit We spreken hierbij over drie lichtintensiteiten in een foto: schaduwen, middentonen en hooglichten. Met de schaduwen bedoelen we als vanzelfsprekend de donkere delen in een foto. De hooglichten omvatten de lichtere delen in een foto. Alles wat daar tussenin zit, zijn de middentonen. Meerdere foto's Een hdr-foto wordt gemaakt door meerdere foto’s te combineren. Hierbij blijft bij iedere opname de compositie gelijk. De reeks foto’s die gemaakt wordt, wordt later samengevoegd met software om het hdr-beeld te genereren. Het basisprincipe is eenvoudig: we maken een juist belichte foto, een onderbelichte foto en een overbelichte foto. In de onderbelichte foto zijn de hooglichten perfect in beeld gebracht. De normaal belichte foto laat juist de middentonen goed zien. Als laatste zorgt de overbelichte foto voor perfecte details in de donkerste delen van de foto. Door deze drie foto’s te combineren in software, wordt uit iedere afzonderlijke foto het juiste deel gekozen. Deze juiste delen worden samengevoegd tot een uiteindelijk resultaat. Het principe van drie foto’s: een onderbelichte, een neutrale en een overbelichte foto. De hdr-foto uit deze drie beelden na het samenvoegen in software. Foto's maken voor hdr De hdr-techniek zorgt er dus voor dat we schijnbaar onoverbrugbare contrasten tóch kunnen oplossen. Door simpelweg foto’s met verschillende belichtingen samen te voegen, wordt dit mogelijk. Let wel op dat je consistent werkt. De scherpstelling moet telkens gelijk zijn, en het diafragma en je iso-waarde ook. Werk ook het liefst in raw in plaats van in jpeg, dan heb je nog meer bewerkingsmogelijkheden. Stappenplan Het beste is om als volgt te werk te gaan: Zet je camera op statief. Schakel je beeldstabilisatie uit. Kies je compositie. Werk op de M-stand en kies je sluitertijd, diafragma en iso. Zorg dat je lichtmeter op 0 uitkomt. Maak je eerste foto. Pas je sluitertijd aan, zodat de lichtmeter op -1 uitkomt. Maak je tweede foto. Pas je sluitertijd aan, zodat de lichtmeter op +1 uitkomt. Maak je derde foto. Drie foto's Vaak zijn drie foto’s voldoende. Maar als de verschillen tussen licht en donker extreem zijn, moet je wellicht extra foto’s maken. Vijf in totaal. Of zeven. Altijd een oneven aantal, en het aantal stops dat je de min ingaat, moet je in principe ook de plus in. Het is als een weegschaal die in evenwicht moet zijn. Zo krijg je het perfecte resultaat. Heb je de reeks foto’s gemaakt? Dan kunnen ze samengevoegd worden. In het cursusonderdeel Nabewerking, verderop, laten we je zien hoe dat gaat! Een subtiele hdr van een zonsondergang.Quirijn MarijsNikon D750 · ISO 71 · F 16 · HDR van meerdere belichtingen · 17 MM Bracketing-functie Wil je het jezelf een beetje makkelijker maken? Je camera beschikt hoogstwaarschijnlijk over een bracketing-functie, waarmee de verschillende belichtingen automatisch ingesteld worden. Je hoeft dan zelf alleen maar in te stellen hoeveel foto’s je wilt maken en hoe groot de stappen in belichtingsverschillen moeten zijn. De camera doet de rest voor je! Kies je bijvoorbeeld voor 3F of 1EV, dan zal de camera drie foto’s maken met telkens één stop verschil in de belichting. Voorbeeld van een bracketing-functie op een camera. Nét anders: avond-hdr We hebben kunnen zien dat de hdr-techniek problemen oplost als er sterke contrasten aanwezig zijn tussen licht en donker in een compositie. Hierbij kunnen we denken aan landschappen, zonsondergangen of stadsgezichten met sterke schaduwen. Maar wat te denken van de pittoreske straatjes in de avond tijdens een wandeling door de stad? Heb je gezien hoe fel de straatlantaarns schijnen en hoe ze de donkerste schaduwen werpen op de natte straat, terwijl de maan van oude kaas de luchten kleurt? Er is geen lastiger licht dan het licht van de stad. Dat licht vraagt om een speciale aanpak! Avondfoto De foto op deze pagina laat in één oogopslag zien wat de problemen in de avond kunnen zijn. De straatlantaarns zijn fel. Zo fel zelfs dat de lichten nu uitgebeten zijn en daarmee dus erg overbelicht. Maar tegelijkertijd zie je dat de donkere schaduwen inktzwart zijn en geen enkel detail meer laten zien. Het is net als de zon boven een landschap, maar de avond is veel extremer. Om deze belichtingsverschillen op te lossen, moeten we rigoureus te werk gaan. Een straatje in Zwolle: dit krijgen we niet in één keer goed belicht gefotografeerd.Tom Reuvers - Sony A7 III · ISO 200 · F 11 · 8 SEC · 35 MM Wederom hdr Bij landschappen of een zonsondergang hadden we de oplossing snel voor handen. Men neme hdr, je kiest voor verschillende belichtingen en voilà: een fantastisch eindresultaat is geboren. In de avond hetzelfde trucje toepassen? Helaas! Je zult bedrogen uitkomen. Zelfs je bracketing-functie of eventuele ingebouwde hdr-functie in je camera laat je volledig in de steek. Je zult niet het resultaat in optima forma bereiken. Hdr, maar dan anders Even kort terug naar het basisprincipe: we maakten voor de hdr-foto een goed belichte foto, een onderbelichte foto en een overbelichte foto. Bij veel contrast maakten we er meer. De belichting wordt telkens alléén geregeld door de sluitertijd aan te passen. We werken in hele stops. Van 0 naar -1 en naar +1 op de lichtmeter. Eventueel nog naar -2 en +2. Of zelfs -3 en +3. Hdr is net een weegschaal die in balans moet komen. Bij de weegschaal naar de minwaarden worden de sluitertijden korter en naar de pluswaarden langer. En daar komt het euvel: bij felle straatlantaarns en zeer donkere schaduwen is zelfs +3 en -3 te weinig om de intense lichtverschillen op te vangen. Schrik niet. Om de felheid van straatlantaarns op te vangen, moet er misschien wel tot acht of negen stops onderbelicht worden. Houden we de weegschaal aan, dan zou er dus ook tot acht of negen stops overbelicht moeten worden. Echter worden de sluitertijden dan ontzettend lang, met name als we de iso ook nog laag willen houden. Een bijkomend probleem bij flink overbelichten is het ontstaan van lensflare en vlekken, die de lantaarns laten ontstaan. Daarom werken we met avond-hdr net wat anders: we vergeten de weegschaal, en we vergeten het oneven aantal foto’s. Foto's maken voor avond-hdr: Stappenplan Bij het maken van foto’s voor avond-hdr, maak je ook weer een reeks foto’s. De scherpstelling en de compositie moeten als vanzelfsprekend weer de gehele reeks gelijk zijn. En probeer je iso ook laag te houden. Basisfoto Bij avond-hdr werken we als basis weer vanuit een foto waarbij de belichting volgens de lichtmeter juist is. De lichtmeter staat daarbij dus in het midden, op nul. Als je je foto maakt, zullen er problemen zijn in zowel de hooglichten als de schaduwen. Dat is normaal. Zet je camera op statief. Schakel je beeldstabilisatie uit. Kies je compositie. Werk op de M-stand en kies je sluitertijd, diafragma en iso. Zorg dat je lichtmeter op 0 uitkomt. Maak je eerste foto. De eerste foto uit de reeks. De lichtmeter staat op 0. Overbelichting Voor de rest van de reeks werken we weer twee kanten op. Ga eerst iets overbelichten, zodat je zeker weet dat je de schaduwen goed belicht hebt. Pas je sluitertijd aan, zodat de lichtmeter op +1 uitkomt. Maak je tweede foto. Kijk of dit voldoende is. Zo niet, maak dan ook nog een foto met de lichtmeter op +2. Zijn de schaduwen voldoende belicht, dan ga je verder. Onderbelichting Nu maken we de rest van de reeks. Dit zullen bij avond-hdr best veel onderbelichte foto’s zijn. Pas je sluitertijd zodat je lichtmeter op -1 uitkomt. Als je je sluitertijdwiel naar rechts draait, voel je weerstanden: klikjes. Drie klikjes zijn één stop. Maak nu je eerste onderbelichte foto. Maak de sluitertijd weer één stop donkerder (geef je draaiwiel dus drie klikjes naar rechts) tot de lichtmeter op -2 staat. Maak je volgende foto. Maak de sluitertijd weer korter zodat je één stop donkerder uitkomt. Niet elke lichtmeter laat dit verder dan -3 nog zien, dus maak gebruik van telkens drie klikjes per volgende foto. Enzovoort. Een hele reeks foto’s in de avond-hdr-serie. De laatste foto Hoeveel foto’s je moet maken, is afhankelijk van de sterkte van de lampen. Een sterke lamp vraagt om meer onderbelichting dan een minder felle lamp. Zodra je bezig bent met het maken van je reeks foto’s, check je na iedere gemaakte foto het resultaat. Pas op dat je niet per ongeluk je statief aanstoot of dat je je camera verdraait. De laatste foto is gemaakt als je ontdekt dat alle details zichtbaar zijn in de felste lampen en lantaarns. Details zichtbaar? Dan ben je klaar. Ontdek je toch nog een overbelichting, dan ga je door met je reeks. Dat er in de laatste foto genoeg detail beschikbaar is in het felste licht, is ongelooflijk belangrijk. Liever maak je een foto teveel (die je dan niet gebruikt bij het samenvoegen) dan dat je met net te weinig beelden thuiskomt. Elf of twaalf foto’s in een totale reeks is geen uitzondering bij avond-hdr. De laatste foto uit de reeks: donker, maar met details in de lichtste delen. Samenvoegen De reeks is gelukt! Je hebt een hele serie foto’s handmatig gemaakt. De laatste schakel in het proces van hdr is het daadwerkelijke samenvoegen. Dit kan in gerenommeerde programma’s als Adobe Lightroom, Photoshop of Affinity Photo. Ook is er goedkopere of zelfs gratis software beschikbaar voor deze klus. Het samenvoegen tot een hdr is niet moeilijk, maar het nemen van de juiste stappen bepaalt wel je uiteindelijke topresultaat. Juist daarom hebben we het samenvoegen en nabewerken van de hdr-foto ondergebracht bij het onderdeel Nabewerking van deze cursus. Je kunt daar stap voor stap het proces volgen en nadoen! Het eindresultaat van de avond-hdr.

13 mei 2021

...

Opening online museum - Apeldoorn Photo

Vanaf zaterdag 30 januari is ons online fotomuseum open. Het unieke van het museum zit in de combinatie van beeld en woord. Met audiofragmenten en een podcast geeft de fotograaf een kijkje achter de schermen. Daardoor ontstaat een bijzondere beleving van het werk. En biedt het inspiratie voor anderen. 24/7 geopend Ontstaan in tijden van beperking, maar met de blik op mogelijkheden. Passend bij het thema van het festival van Apeldoorn Photo: ‘In de beperking toont zich de meester’ biedt het museum fotografen de mogelijkheid hun werk te tonen. Bezoek het museum waar en wanneer het jou uitkomt. Anders dan een portfolio op een website, of posts op sociale media zie je hier beelden die een geheel vormen en het verhaal vertellen. En ben je tevreden, dan is het mogelijk om een kleine donatie achter te laten. Exposities Het museum start met twee exposities. ‘#opwegindemist’ en ‘Mooi Volk’ van Stadsfotograaf Sven Scholten. Zijn project heeft in de Grote Kerk van Apeldoorn gehangen. Maar helaas is ook deze locatie gesloten in verband met de Lock down. Een selectie van het werk is te zien. Elk beeld met een audio toelichting door Sven en de eerste aflevering van ’Beeldpraat', de podcast over fotografie. Deze exposities zijn het begin, we streven naar steeds wisselende exposities net als in een fysiek museum. We nodigen fotografen uit om te exposeren in ons museum. Goed om te weten dat elke expositie altijd voorzien wordt van audiofragmenten en een podcast, met en door de fotograaf. Samen met de fotograaf maken wij daarvoor een plan. Veel plezier in het online museum van Apeldoorn Photo

30 januari 2021

...

Business maken van jouw Instagram

  Of je nu hobbyfotograaf bent of je werk daadwerkelijk wilt verkopen: Instagram is het ideale platform voor fotografen. Je brengt jouw werk onder de aandacht bij een groot aantal mensen en kunt je socialmediakanaal ook gemakkelijk koppelen aan je website als je van fotograferen meer dan alleen een hobby wilt maken. Zo verander je jouw Instagram in een business.   Volgers laten groeien Wanneer je jouw Instagram professioneel wilt gaan gebruiken, ben je gebaat bij zoveel mogelijk actieve volgers. Instagram geeft aan dat geweldige content hoger op de tijdlijn komt te staan. De populairste en meest gedeelde content is dan ook visueel aantrekkelijk. Iets waar jij als fotograaf je creativiteit helemaal in kwijt kunt. Naast dat je mooie beelden moet plaatsen in een herkenbare stijl, zijn er nog een aantal zaken om rekening mee te houden. Zo verhoog je de betrokkenheid bij je volgers en wordt jouw content aan meer volgers getoond wanneer je consistent goede content plaatst op Instagram. De beste plaatsingsfrequentie is er een die je consequent op lange termijn kunt blijven toepassen. Met het juiste telefoon abonnement doe je dit waar je ook bent. Content plannen Een succesvol Instagramaccount is een account waar een strategie achter zit. Kies jouw niche om jezelf te onderscheiden, van smakelijke food photography tot landschapsfotografie, waarin jouw persoonlijke stijl aanwezig is. Maak gebruik van een contentplanning die je vol kunt houden en die aansluit op jouw workflow. Hierdoor hoef je nooit te posten om maar wat te posten, waardoor de kwaliteit van je content hoog blijft. Het maakt hierbij niet zoveel uit of je ervoor kiest om eens per week een bericht te plaatsen of drie keer per dag, als je maar een regelmatig patroon aanhoudt met consistent goede content. erik-lucatero-UrhMJ6kfKlo-unsplash.jpg Verdienen op Instagram Er zijn verschillende manieren waarop je kunt verdienen met Instagram. Allereerst kun je via dit kanaal jouw foto's verkopen. Eventueel kun je ook een website maken, zodat je van Instagram naar je website kunt linken en bezoekers hier hun favoriete beelden aan kunnen schaffen. Ook kun je bijvoorbeeld samenwerkingen aangaan met merken. Als fotograaf trek jij een bepaald type volger aan en voor andere bedrijven kan het interessant zijn om met jou een overeenkomst aan te gaan, zodat je hun producten bij jouw volgers onder ogen brengt. Wat ook interessant kan zijn, is dat je jouw kennis gaat delen met je volgers. Dit kan bijvoorbeeld door een online cursus te maken, die je promoot op jouw Instagramkanaal. Instagram Business account Als je jouw Instagram zakelijk gebruikt, kun je jouw persoonlijke profiel omzetten in een Business account. Met een zakelijk account krijg je inzicht in de statistieken, zodat je jouw doelgroep beter leert kennen. Ook kun je advertentiecampagnes in gaan zetten. Instagram kent dezelfde ruime advertentiemogelijkheden als grote broer Facebook. Je kunt je dus zeer nauwkeurig op je doelgroep richten.

25 oktober 2020

...

Adobe Max conferentie onthult belangrijke innovaties

Adobe heeft tijdens Adobe MAX belangrijke innovaties onthuld voor haar Creative Cloud-applicaties en -services. Naast nieuwe functies, zoals neurale filters in Photoshop, brengt het bedrijf updates uit voor onder andere Lightroom, Premiere Pro en Illustrator. Ook zijn Adobe Illustrator-app voor iPad en Adobe Fresco-app voor iPhone gelanceerd.   Wereldwijde creativiteitsconferentie MAX 2020 heeft als doel om creativiteit voor iedereen mogelijk te maken en wordt aangeboden als een gratis, internationaal evenement. Met 56 uur aan geplande live-sessies brengt Adobe MAX inspiratie, specifieke productdetails, verschillende masterclasses en community events. Van doorgewinterde professionals tot studenten, en van social media experts tot hobbyisten: het evenement van dit jaar geeft makers eindeloze mogelijkheden om hun vaardigheden naar een hoger niveau te tillen. 'In een jaar gekenmerkt door zoveel uitdagingen, zijn we er trots op om onze community samen te brengen en onze visie te delen om de inspiratie voor iedereen te versterken', aldus Scott Belsky, Chief Product Officer en Executive Vice President, Creative Cloud, Adobe. 'Het visualiseren van ideeën, het delen van verhalen en het uitdrukken van wat er in iemands geest omgaat, is nu belangrijker dan ooit. We kijken ernaar uit om creatieve apps en services te introduceren die zijn gebouwd om de voortdurende groei van creators te stimuleren – en tegelijkertijd beginners eenvoudige tools bieden die hun ideeën tot leven brengen.' Creatieve systemen die zijn gebouwd om samen te werken Het is nog nooit zo belangrijk geweest voor teams om synchroon en efficiënt samen te werken. Creative Cloud-applicaties zijn altijd essentieel geweest bij het stimuleren van die nodige output en samenwerking. In dat licht wordt Creative Cloud Libraries verder uitgebreid. Gebruikers kunnen gedeelde systemen opzetten via Adobe XD, assets ophalen via Adobe Spark en verbinden met apps van andere partijen, zoals Google Cloud, via open Library APIs voor developers. 2391-c9588a32df2c1e812f786a594e622415.jpg Krachtige tools om het onmogelijke te creëren Adobe introduceert daarnaast honderden geavanceerde functies. Zo kent Photoshop onder meer de door Sensei (artificial intelligence, AI)-aangedreven Sky Replacement, twee nieuwe Refine Edge-selecties en neurale filters. De nieuwe Illustrator-app voor iPad krijgt met de 1.0-release de belangrijkste functies en meer dan 18.000 lettertypen. Op de iPhone biedt de nieuwe Fresco-app gebruikers dezelfde functionaliteit die ze gewend zijn van andere tablets. Met behulp van Cloud Documents zijn alle projecten in Fresco direct beschikbaar op alle ondersteunde apparaten voor een naadloze ervaring.Voor Premiere Pro toonde Adobe een preview van een door Sensei-aangedreven Speech to Text-functie waarmee automatisch bijschriften en ondertitels worden gegenereerd. Diezelfde AI-technologie wordt ingezet voor een nieuwe functie in After Effects genaamd Roto Brush 2. Hiermee wordt een object frame voor frame geselecteerd en geïsoleerd. Afsluitend is Adobe Aero geïntroduceerd: een openbare desktop-bèta waarmee iedereen meeslepende en interactieve AR-ervaringen kan creëren. Contentauthenticiteit Daarnaast heeft Adobe een prototype getoond van een tool voor het toeschrijven van digitale content. Deze tool zal later debuteren in Photoshop en Behance als onderdeel van het Content Authenticity Initiative, een programma gericht op het tegengaan van misleidende manipulatie van online content. Hiermee loopt Adobe voorop in de ontwikkeling van een oplossing die makers in staat stelt te laten zien welke wijzigingen ze toepassen op hun content voordat ze deze met de wereld delen. Tegelijkertijd helpt het consumenten om misleidende informatie te identificeren. Het initiatief is gelanceerd tijdens Adobe MAX 2019 in samenwerking met onder andere The New York Times Company, Twitter, Inc. en Microsoft. De nieuwe functionaliteit zal in de komende weken beschikbaar zijn voor een groep bètagebruikers in Photoshop. De tool wordt naar verwachting in 2021 verder uitgerold naar andere Creative Cloud-apps. Inspiratie van de meesters Adobe MAX biedt het virtuele podium aan professionals met sessies die zijn ontworpen om het publiek maximaal te inspireren. De keynote-sessie wordt gepresenteerd door Conan O'Brien. Andere sprekers tijdens de conferentie zijn onder meer Zendaya, Ava DuVernay, Shepard Fairey, Gwyneth Paltrow, Awkwafina, Taika Waititi, Stanley Tucci, Tyler, the Creator, Common, Ai Weiwei, Wes Anderson en Roxane Gay. Een volledige lijst is hier te vinden.

25 oktober 2020

...

Handige tips voor staalwol fotografie

Een tijdje geleden zag ik het staalwol spinnen bij een collega fotograaf. Dit leek mij altijd al echt leuk en vooral interessant. Ik heb contact met haar gezocht en in korte tijd ontstond er een groepje dat op een avond ging staalwol spinnen. Wat een beleving! Helaas hadden we toen veel wind en regen, dus lang duurde het niet. Maar het resultaat was er zeker niet minder om. Na het uploaden van de foto’s naar mijn Instagram account krijg ik vaak de vraag: “Hoe gaat dat nu in zijn werk?” En de opmerking: “Wat ziet het er spectaculair uit, maar ik heb er nog nooit van gehoord.” Vandaar dit blog! Hoe gaat het in zijn werk? Eigenlijk is het staalwol spinnen heel simpel, maar je moet er maar net op komen. Er is dus ooit iemand geweest die bedacht heeft dat staalwol mooi brand. En om het in een garde stoppen met een stuk touw of ketting eraan en het in de brand steken. En er vervolgens heel hard mee te draaien zodat er een mooie vonkenregen ontstaat. Dit is eigenlijk precies hoe het in zijn werk gaat... Wat heb je nodig? Een statief of andere vorm van steun is erg belangrijk, omdat je camera niet moet bewegen tijdens de opnames. Je kunt de camera als alternatief op een muurtje of paaltje zetten, maar je kunt ook een stevige ondergrond maken met een zak rijst. Ook een afstandsbediening voor je camera is onmisbaar. Zodra je de ontspanknop indrukt zonder afstandsbediening zal er bewegingsonscherpte in de foto komen. Iets wat we niet willen. Je kunt gebruikmaken van de zelfontspanner, maar dan lever je twee seconden in op de tijd die je hebt voor de foto. Staalwol brandt de ene keer namelijk een minuut en de andere keer misschien maar tien seconden... Over staalwol gesproken: staalwol 0000 is erg fijn van structuur en dat geeft mooie vonken. Let er bij het kopen van staalwol op dat er geen zeep in zit, je hebt echt 'pure' staalwol nodig van de bouwmarkt. Een camera waarmee je de sluitertijd in kunt stellen Een UV-filter voor je objectief Zonnekap voor je objectief Een stevig statief Een afstandsbediening voor je camera Staalwol 0000 Een 9 volt batterij Een ketting of een stuk stevig touw Een garde om de staalwol in te stoppen Een persoon met een flinke dosis lef die wil spinnen (spinner) Vuurwerende kleding Een veiligheidsbril Handschoenen Emmer water of brandblusser Zaklamp Voorbereiding en veiligheid Maak het touw of de ketting vast aan de garde. Pluis het staalwol een beetje uit elkaar, zodat er goed lucht bij kan komen. Dan stop je de staalwol in de garde en kun je gaan beginnen. Je pakt de 9 volt batterij erbij en houdt die tegen de staalwol aan, tot het begint te ontsteken. Zodra het brandt draai je het touw boven je hoofd, of naast je, hard in het rond. Zorg dat het touw om je pols zit, dat verkleint het risico van losschieten. De vonken zijn extreem heet en je moet er alert op zijn. Soms vliegen er in plaats van vonkjes, complete stukken staalwol uit de garde. En dan praat je niet meer over vonken maar eerder over vuurballen die een brand in de berm kunnen veroorzaken... Let er vooral op dat je de 9 volt batterij altijd ergens opbergt waar geen staalwol in zit. Dus niet beide in één jaszak, want geloof me, het wordt een "feest" in je jaszak en dan staat je jas binnen de kortste keren in de brand. Als het erg droog is, zorg dan dat je een emmer met water of een brandblusser paraat hebt staan, mocht er een brand ontstaan. Ga niet spinnen als het een droge zomer is, want de vonken vliegen echt ver en alle kanten op! Denk na over je compositie Bedenken vooraf wat een mooie plek is. Wil je een reflectie? Ga dan bij het water op bijvoorbeeld een bruggetje of steiger staan spinnen en zet de camera vlakbij het water. Zoek spannende plekjes, maar let altijd op veiligheid! Heb je de goede compositie, zorg dan dat je scherpstelt op het punt waar de spinner staat. Gebruik eventueel een zaklamp als hulpmiddel om scherp te stellen. Je kunt op dat moment gerust de autofocus aanzetten, maar zet het objectief daarna weer op manual focus! Blijf tussen de foto’s door variëren van compositie. Speel gerust met een hoog of juist een laag standpunt. Welke instellingen gebruik ik? De eerste tip die ik wil geven is om te fotograferen in RAW als je die mogelijkheid hebt. Zo kun je naderhand spelen met je witbalans, hooglichten en schaduwen in de nabewerking. Door de schaduwen op te halen laat je meer van de omgeving laten zien. Leuk als je bijvoorbeeld op een urban locatie met veel graffiti bent geweest. Mocht je deze mogelijkheid niet hebben, blijf dan tijdens het schieten van de foto’s kijken naar je resultaten. Neem er dan vooral de tijd voor, dat je niet thuis voor teleurstellingen komt te staan. Kies een diafragma tussen de f/8 en f/11 Zet je diafragma tussen de f/8 en f/11. Dit voor een mooie scherpte van het onderwerp. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe donker het is. De ISO-waarde zet je zo laag mogelijk. Ik gebruik zelf altijd ISO 100 om zo min mogelijk last van ruis te hebben. Een lange sluitertijd is wel echt een must. Anders zie je geen strepen. De sluitertijd kan variëren van 2 tot 30 seconden. Het staalwol brandt ongeveer 10 tot 60 seconden, maar het is afhankelijk van het weer en de snelheid waarmee gespind wordt. Draai je heel hard, dan komen de vonken verder en is het sneller op. Draai je zachtjes, dan zul je amper vonken zien. Stel handmatig scherp Voor de spinner begint, kan hij of zij even met een zaklampje schijnen zodat iedereen handmatig kan scherpstellen op de juiste plek De spinner moet natuurlijk wel op dezelfde plek blijven staan. Heb je een objectief met beeldstabilisatie? Zet dat dan altijd uit wanneer je camera op een statief staat! Anders zal de beeldstabilisatie toch proberen om bewegingen, die er niet zijn, te compenseren en dit kan juist trillingen en daardoor onscherpe foto's veroorzaken. EXIF: 1/20e seconde met f/2.8 op ISO200 en 25mm   Zoals je ziet geeft een sluitertijd van 1/20e seconde nog geen mooi resultaat. De sluitertijd mag langer. In de volgende foto, met een iets langere sluitertijd, beginnen we een streep te zien. Maar dat mag gerust meer. Dus de sluitertijd moet nog langer. De foto daarna is gemaakt met een sluitertijd van vier seoncden en daar zie je al de cirkel ontstaan waar de vonkenregen uit vliegt. Op de laatste foto zie je de gewenste 'cirkel' ontstaan. EXIF: 1/5e seconde met f/2.8 op ISO100 en 25mm   EXIF: 4 seconden met f/11 op ISO100 en 17mm   EXIF: 13 seconden met f/8 op ISO100 en 10mm   Experimenteer met het spinnen Zorg dat de spinner op een stabiele ondergrond staat. Het spinnen met staalwol is niet ongevaarlijk. De vonken vliegen dan weliswaar van je af, maar houd er altijd rekening mee dat er een vonk terug kan kaatsen. Schrik ook niet van het geluid dat je hoort als spinner. Ik vind het vooral leuk om te doen. En dat is het belangrijkste, geniet ervan! Ga uitproberen met spinnen. Laat de persoon die draait bijvoorbeeld zo stil mogelijk staan. Dan krijg je een mooi silhouet van die persoon. Draai rondjes en draai vervolgens rondjes om je eigen as. Zo ontstaan er leuke vormen. Een bolletje bijvoorbeeld. Of loop tijdens het spinnen achterwaarts, zodat er een soort spiraal ontstaat. Als je iemand hebt die het spinnen wel leuk vindt en een goede dosis lef heeft, dan kan je best veel proberen. Blijf wel altijd op de veiligheid letten en vooral of je zelf op een veilig plek staat. Zodra de vonkenregen rondvliegt zet je met de afstandsbediening je camera aan. Ik heb mijn camera vaak in de vonkenregen staan, dus na het aanzetten ren ik weg naar veilige afstand. Kijk daarna direct naar je resultaat: klopt de compositie en pas eventueel wat aan in je instellingen. Het grote voordeel van digitale fotografie is dat je niet zo veel fout kunt doen! De foto hieronder is een mooi voorbeeld van waarom we gebruik maken van een UV-filter of een protectfilter ter bescherming van het objectief. Een vonk bereikt de camera en ketst er weer af. Kijk hoe de vonken vliegen, hoe staat de wind? Hoe wordt er gedraaid? Als je hier rekening mee houdt, dan kun je een mooie compositie creëren. Door met zijn tweeën te spinnen krijg je een leuk effect op de foto. Voor de mensen die staan te spinnen is het minder leuk. De vonken vliegen letterlijk aan alle kanten om je oren. Gevaarlijk dus! Het gebruik van een veiligheidsbril is dan zeer aan te raden. Succes En, ga je het een keer proberen? Ik denk dat het met de tips uit dit blog wel gaat lukken. Alvast heel veel plezier, maar blijf altijd goed op de veiligheid van jezelf, de spinner en de omgeving letten!

22 oktober 2020

'Meld je aan voor de nieuwsbrief' van HCC!fotovideo

'Abonneer je nu op de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden